פטור מארנונה לנכס בשיפוץ

אז למה אתם מחכים? השאירו פרטים ונעזור לכם לחסוך כסף!

פטור מארנונה לנכס בשיפוץאם אתם עומדים לפני שיפוץ או כרגע המבנה שלכם נמצא בשיפוץ תדעו כי אתם זכאים לקבל פטור מארנונה לנכס בשיפוץ. פטור מארנונה בגיף שיפוץ יהיה בהתאם לרשות המקומית ובהתאם לתנאים בהם אתם יכולים להוכיח כי המבנה לא ניתן למגורים. ישנם סוגים שונים של שיפוצים, ישנם שיפוצים חיצוניים אשר עבורם יהיה קשה מאוד לקבל פטור מארנונה לנכס בשיפוץ ומצד שני, ישנם שיפוצים כלליים למבנה אשר מחייבים אתכם לגור במקום אחר ולכן, תהיו זכאים לקבלת הנחה של 100% עבור תשלום ארנונה לרשות המקומית. 

פטור מארנונה לנכס בשיפוץ – למה צריך את זה?

רבים בוחרים לשפץ את הבית תחת תוכניות אישיות, פינוי בינוי ותמ״א. תחת אישורן של הרשויות המקומיות תוכלו לקבל הנחה בגובה מסוים של עד 100% עבור תשלומי ארנונה. המחיר אותו משלם בעל הדירה עבור ארנונה תלוי בגודל הנכס, וברשות המקומית. כאשר אנחנו מסתכלים על המחיר באופן אופקי הסכומים מגיעים לאלפי שקלים בשנה. הרשות המשפטית קבעה כי מבנה שאינו ראוי למגורים לא יחויב בתשלום דמי ארנונה. הליך שיפוץ הוא הליך מורכב שתלוי בלא מעט גורמים ובעלי מקצוע, מדובר גם על הוצאה כספית מאוד גבוהה ולכן ניתן יהיה לקבל פטור מארנונה רק כאשר המבנה נמצא כלא ראוי למגורים במהלך השיפוץ.  הבעיה היא לא רק שמדובר על הליך בירוקרטי שדורש התמודדות מול הרשות המקומית, אלא גם שרבים לא מודעים לזכות שלהם. 

לפניכם התנאים לקבלת פטור מארנונה לנכס בשיפוץ:

  1. שיפוץ יסודי ומקיף בדירה אשר מונע מהדייר להתגורר בדירה.
  2. דירה חדשה מקבלן שעדיין נמצאת בהליכי בנייה.
  3. דירה ישנה שנמצאת בהליך פינוי בינוי או כל שיפוץ אחר אשר מחייב מעבר מגורים זמני. 
  4. הנכס נחשב ל״לא ראוי למגורים״, או דירה שטרם אוכלסה. 
  5. ההנחה ניתנת רק על תקופת השיפוץ ללא הכנות מוקדמות לשיפוץ. 
  6. ניתן להגיש בקשה לפטור מארנונה ולקבלה פעם אחת במהלך החיים. לכן, אם כבר קיבלתם את ההנחה בעבר לא תוכלו לקבל אותה בפעם השנייה. 

שימו לב, אין חוק שמחייב את הרשות המקומית להינתן פטור מארנונה לנכס בשיפוץ והבחירה נתונה לשיקול דעתה של הרשות המקומית ביחד לסיטואציה הנוכחית. ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון דרך האתר של הרשות המקומית. את הטפסים לרוב יש לשלוח בליווי של חתימת עורך דין. בכל מקרה של דחיית הבקשה ניתן להגיש ערעור. 

תהליך הגשת הבקשה

אם אתם עומדים בכל התנאים שציינו, כדי לקבל הנחה בגובה של 100% יהיה עליכם להגיש בקשה בכתב או באופן מקוון. האחריות מוטלת על בעל הנכס ואין ציפייה מצידה של הרשות המקומית היא להתחיל את התהליך. התהליך אינו מורכב תמיד כאשר באמת ישנה הוכחה לכל הדעות שהמבנה לא ניתן למגורים ואותה עירייה דוגלת להעניק פטור מארנונה לנכס בשיפוץ (לא כל הערים פועלות באופן אחיד בנושא הזה). ישנן רשויות אשר תהיו מחויבים גם לצרף חתימה של עורך דין, חלק מהרשויות אינן מקבלות הגשות באופן מקוון ויש לגשת פיזית ולמלא את הטופס מול מחלקת גביית ארנונה ברשות המקומית. כל הטפסים נמצאים לכם באתר, יש לצרף תעודת זהות ואישורים המוכיחים כי ישנו שיפוץ והנכס הוא ברשותכם. את הבקשה יש להגיש טרם תחילת השיפוץ ולציין תחילת עבודה. עם זאת, ישנם הרבה בעלי דירות שלא מודעים לכך שהם זכאים לקבל הנחה משמעותית עבור נכס בשיפוץ ולכן חלק מהרשויות מאפשרות להגיש בקשה ולקבל החזר רטרואקטיבי. שימו לב, לא כל הרשויות דוגלות באופן זה.

אם הגשתם את הבקשה במהלך השיפוץ והרשות אינה מאשרת להעניק לכם פטור מארנונה לנכס בשיפוץ באופן רטרואקטיבי סביר להניח שתקבלו פטור מארנונה עבור הזמן הנשאר לשיפוץ. בדרך כלל הפטור הוא לחצי שנה, אך ניתן להגיש הארכה בהתאם להתקדמות השיפוץ. אם תצטרכו לחדש את הפטור ניתן יהיה לקבל הארכה של עד שלוש שנים (בעיקר כאשר מדובר על שיפוץ בית פרטי). במקרים חריגים של פינוי בינוי יהיה ניתן לקבל הארכה לתקופה ארוכה יותר אך ייתכן שכן תשלמו ארנונה עם הנחה בגובה מסוים בהתאם לרשות המקומית.

הבקשה שלכם נדחתה? ניתן לערער

דחיית או קבלת הבקשה שלכם תלויה בגורם אחד – הרשות המקומית. הבחירה משתנה בהתאם לרשות כזאת או אחרת, ישנן עיריות יותר גמישות בכל הנוגע לתשלום ארנונה ואילו עיריות אחרות גורמות לכם לעבור תהליך הרבה יותר מורכב. אם אתם סבורים שמגיע לכם פטור תוכלו להגיש ערעור במקרה של דחיית הבקשה שלכם. התהליך מוגש לבית המשפט לעניינים מנהליים ולאו דווקא לעירייה עצמה (מחלקת גבייה). כדי שתוכלו לקבל אישור עבור הדחייה שלכם אנו ממליצים לפנות לבעלי מקצוע אשר יוכלו לשפר את ההצעה שלכם. פעמים רבות העירייה כפופה לתקנות של משרד הפנים וברגע בו אתם פועלים עם חברה מקצועית ועורכי דין מנוסים תוכלו להגיש ערעור שיתקבל תוך פרק זמן קצר ואף תוכלו להנות מהנחה רטרואקטיבית. 

איך בוחרים ליווי מקצועי?

כדי להגיש בקשה או ערעור חשוב לבחור חברה שתלווה אתכם לאורך כל תהליך הבקשה. פעמים רבות הבקשות נדחות או כלל לא מוגשות עקב חוסר ידע בכל הנוגע לפטור מארנונה אליו כל אזרח בעל נכס או שוכר זכאי. במיוחד כאשר נדרש ייעוץ משפטי (הגשת ערעור) חשוב לפנות לעורך דין אשר מתמחה בנושא הזה בכדי שלא תסכנו את מעמדכם בהליך משפטי בעתיד. שימו לב, לא תמיד נדרש עורך דין בתביעות קטנות מסוג זה אך המינימום שאתם חייבים לעשות כדי לשמור על ההגנה המשפטית שלכם היא לפנות לייעוץ משפטי מטעם חברה המתמחה בייעוץ ארנונה או עורך דין מקצועי. פעמים רבות חברות מציעות ללקוחות לשלוח להם את כל הטפסים הרלוונטים והחברה עצמה יודעת איך לנסח את הבקשה בצורה בה הסבירות לקבלת הנחה גבוהה יותר ואף לזמן ממושך יותר.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

על מה דיברנו במאמר?

053-3524876
דילוג לתוכן