למי מגיע הנחה בארנונה

אז למה אתם מחכים? השאירו פרטים ונעזור לכם לחסוך כסף!

למי מגיע הנחה בארנונהארנונה היא מס מטעם הרשות המקומית/עירייה. המטרה של ארנונה היא להכניס כספים לרשות המקומית בכדי לשפר את הנראות של העיר, שיפוצים, ניקיון, פינוי אשפה, מימון טקסים עירוניים, הופעות חינמיות לתושבי העירייה וכן הלאה. על אף שרבים מאיתנו משלמים הרבה ולא יודעים למה, עדיין תשלום ארנונה הוא חובה על פי חוק וגובה הארנונה הוא בהתאם לעירייה בה נמצא הנכס שלכם. יש מקרים רבים בהם בעלי דירות או שוכרים זכאים לקבלת פטור מארנונה או הנחה בסדר גודל מסוים ואינם מודעים לכך. לרוב לא ניתן יהיה לקבל הנחה רטרואקטיבית, אך עם פנייה לחברה מקצועית תוכלו למקסם את ההטבות שמגיעות לכם. 

למי מגיע הנחה בארנונה – איך מתבצע התשלום?

לפני שנגיע למי מגיע הנחה בארנונה, התהליך מתבצע בשני אופנים, האחד הוא באמצעות גבייה דו-חודשית על ידי הרשות המקומית בהוראת קבע, תשלום באשראי, בדואר או שניתן יהיה לשלם את כל גובה הארנונה בתחילת השנה בפעם האחת ולזכות בהנחה של חמישה אחוזים. התשלום הוא חובה בצורה הראשונה או השנייה, כל מי שאינו משלם ארנונה, הרשות המקומית רשאית לגבות את המס באמצעות עיקול נכסים או תביעה נגד התושב. גם אם אתם חושבים שאתם זכאים להנחה בארנונה אתם צריכים לעבור את התהליך שהוא לא תמיד פשוט, להגיש את הבקשות הרלוונטיות ולשלוח את הטפסים אשר מעידים על כך שאתם זכאים לפטור/הנחה מארנונה ורק לאחר קבלת אישור תוכלו לשלם בהתאם לדרישה של הרשות המקומית. 

קראו עוד על: שאלות ותשובות בנושא ארנונה

האם אתם זכאים להנחה בארנונה?

כדי לדעת למי מגיע הנחה בארנונה צריך באמת לבדוק היטב באתר הרשות המקומית ולבחון האם אתם עומדים בתנאים. כל רשות מקומית יכולה לבחור בעצמה תחת אילו תנאים היא תעניק הנחה בגובה מיסי הארנונה ובכל זאת, ישנם מקרים מסוימים אשר כל רשות מקומית מחויבת להעניק הנחה בארנונה בהתאם לדרישות בחוק של משרד הפנים. רוצים לדעת למי מגיע הנחה בארנונה והאם אתם חלק מאותה אוכלוסייה? הדרך הנכונה ביותר היא לבדוק את המקרה הספציפי שלכם לגופו מול חברה מקצועית. אם אתם נמנים בחלק מהדברים הבאים ייתכן ואתם זכאים להנחה בתשלום ארנונה:

  • אזרחים ותיקים – אזרחים ותיקים זכאים ל-30% הנחה בתשלום ארנונה על שטח הדירה. חשוב להדגיש את הסעיפים הקריטיים בנושא הזה, מדובר על הנחה עד שטח של 100 מ"ר ובהתאם להכנסה של אותו אזרח ותיק. כאשר מדובר על זוג אזרחים ותיקים שחיים במשותף תינתן הנחה רק כאשר הכנסתם המשותפת אינה עולה על 150% מההכנסה הממוצעת בשוק ולכן, נתון זה משתנה משנה לשנה. שימו לב, זאת הדרישה של משרד הפנים, כל עירייה רשאית להתגמש עם החוק לטובת האזרח. אם אזרח ותיק מקבל השלמת הכנסה הוא זכאי לפטור מלא מארנונה, כמו כן לגבי מקבלי קצבת זקנה לנכה. 
  • נכס חדש – רכשתם נכס חדש? כל עוד הנכס ריק ולא ניתן לגור בו אתם זכאים לפטור מארנונה עד לתקופה של 18 חודשים. על פי חוקי המדינה בעל נכס חדש ריק יהיה זכאי לפטור מלא מארנונה במשך 12 חודשים כל עוד אין שימוש בדירה. אם אחרי 12 חודשים אין שינוי יהיה זכאי בעל הדירה לעוד שישה חודשים נוספים לפי תקנה 13. שימו לב, העירייה רשאית לערוך ביקורת בנכס כדי לוודא שאכן המקום אינו מיועד למגורים כרגע.
  • רקע כללי – הזכאים להנחה ופטור מארנונה על רקע כללי הם: בעלי הכנסה נמוכה, הורה יחיד, מקבלי גמלת הבטחת הכנסה, סטודנטים, הנחה/פטור עקב הוצאות רפואיות גבוהות, החמרה במצב כלכלי, בעלי עסקים קטנים מעל גיל 60, מקבלי קצבת שאירים בגיל פרישה.
  • רקע רפואי ומוגבלויות – חולי סרטן זכאים להנחה בארנונה, הנחה או פטור לארנונה עבור נכים, נכי עבודה, מקבלי קצבת זקנה לנכה, נכי צה"ל, הנחה בגין הוצאות גבוהות על טיפולים רפואיים, עיוורים ולקויי ראיה, אסירי ציון, מקבלי גמלת סיעוד. כאשר מדובר על אזרחים בעלי תעודת עיוור הזכאות להנחה היא בגובה של כ-90% לרוב. 
  • שירות חובה ונפגעי פעולות איבה – חיילים פטורים מארנונה כל עוד הם נמצאים בשירות חובה, כמו כן יש גם חיילים משוחררים אשר זכאים לתקופה מוגבלת לפטור מארנונה. מבעד לכך, גם מתנדבי שירות לאומי זכאים לפטור מארנונה וחיילי מילואים זכאים להנחה ולאו דווקא פטור מארנונה. משפחות שכולות, נפגעי פעולות איבה ובני משפחה של חלל פעולת איבה זכאים להנחה בארנונה. בנוסף לכך, גם נכי מלחמה בנאצים וניצולי שואה זכאים לקבלת הנחה בתשלום ארנונה. ניצולי שואה בדרך כלל יהיו זכאים להנחה של 66% משטח הדירה (עד 70 מ"ר), כאשר מדובר על מספר נפשות העולה על 4 השטח יכול להגיע לכ-90 מ"ר. אותם תנאים יקבלו גם נפגעי פעולות איבה, נכי צה"ל ומשפחות שכולות. 
  • פינוי בינוי – דיירי פינוי בינוי מקבלים הנחה בארנונה על דירה חלופית בה הם נמצאים במשך כל זמן פרויקט פינוי בינוי. במקרה בו המקום אינו ראוי למגורים ההתייחסות אליהם תהיה כמו בסעיף של נכס חדש אך עליהם להוכיח שהמבנה אינו ראוי למגורים.
  • מוסדות – מוסדות  וגופים השייכים למפעלים מוגנים או למרכזים לעבודה עם אנשים בעלי מוגבלויות זכאים לפטור מארנונה, כמו כן גם עמותות זכאים לבקש פטור מארנונה.
  • עולים חדשים – עוד מאלו שנמנים תחת למי מגיע הנחה בארנונה הוא עולים חדשים אשר זכאים להנחה בתשלום ארנונה בשנים הראשונות שלהם בארץ. עולים חדשים זכאים להנחה של עד 90% מתשלום הארנונה עבור שטח של 100 מ"ר מהדירה שלהם. משך תקופת ההנחה היא לכשנה, לעיתים יתאפשר לדייר להאריך את תקופת ההנחה.

קראו עוד: איך מחשבים ארנונה?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

על מה דיברנו במאמר?

053-3524876
דילוג לתוכן