האם משלמים ארנונה על גינה

אז למה אתם מחכים? השאירו פרטים ונעזור לכם לחסוך כסף!

האם משלמים ארנונה על גינהכמעט כל בית בישראל משלם ארנונה. מס ארנונה משולם לעירייה ויכול להגיע לסכומים גבוהים ביחס לרשות המקומית וביחס לשטח גודל הדירה. אפשר לראות הבדלים ניכרים בין הערים השונות כאשר בעיר מסוימת על מבנה בשטח גודל זהה תשלמו כפול מעיר אחרת. הערים היקרות בארץ הן לאו דווקא הערים הצפויות ודווקא העיר היקרה בארץ לא דורשת ארנונה גבוהה ביחס לערים הסמוכות. חישוב ארנונה יכול להיות מבלבל, האם משלמים ארנונה על גינה? במה זה תלוי? כל אלו שאלות שאדם צריך לדעת לפני שהוא עובר דירה ולפני רכישות של נכסים. 

מהי ארנונה?

תשלום ארנונה הוא מס מטעם העירייה, המס אמור לשרת את הציבור שגר באותה עיר כדי להפוך את השכונה ליותר נקייה, לשפר תשתיות, אטרקציות לילדים בחופשים ודברים נוספים אחרים. הבעיה היא שלרוב הרבה שכונות מקופחות ולא חוות את שהארנונה אמורה להקנות לנו. תשלומי ארנונה הם לא רק חובה מצידם של דיירי העיר, אלא גם חנויות ומשרדים וכל גוף אחר. את גובה המס תבחר העירייה בהתאם לשכונה ובהתאם לסך ההכנסות הנכונות לה. יש ערים שם אפשר למצוא ארנונה מאוד גבוהה כמו פתח תקווה ורמת גן. מצד שני, דווקא בעיר "הפופולרית והיוקרתיות" ביותר בארץ תל אביב, מחירי הארנונה נמוכים יחסית. לכל דבר יש הסבר הגיוני, גם לזה. בתל אביב מס הארנונה הגבוה מוטל על עסקים וחנויות, הם משלמים הרבה יותר מאשר משלמים בכל מקום אחר ובכך ניתן להפחית את התשלום לתושבי העיר שגם ככה משלמים מחירים מופקעים על שכירויות. הרשות גם מתוקצבת על ידי משרד הפנים ומקבלת תמיכה מהממשלה, אבל עם זאת עדיין רוב הרשויות העירוניות נמצאות בגירעון משמעותי. מס ארנונה הוא מאוד לא מוסבר, האם משלמים ארנונה על גינה? האם משלמים ארנונה על מרפסת? כל אלו שאלות שצריכות להיות מובנות לדייר הנכנס או לרוכש מבעוד מועד. כאשר אדם קונה נכנס הוא צריך להכיר לא רק את ההוצאה המשמעותית הראשונה, אלא גם את ההוצאות השוטפות.

לפי מה נקבע סכום הארנונה?

לכל עירייה קיימת נוסחה שונה לחישוב גובה הארנונה, לכן לכל רשות יש מחירים שונים. חוסר אחידות מוחלט קיים בין הערים השונות ולכן חשוב תמיד להכיר את הנוסחה לפיה העיר אליה אתם עוברים מחשבת את גובה הארנונה. לכל עיר או יישוב יש את העלויות הנדרשות לה לטיפוח העיר ותושביה. הארנונה מחושבת לפי תעריף למ"ר כפול שטח הנכס. התעריף לפי מ"ר נקבע לפי העירייה והוא מפורסם מדי שנה בצו הארנונה על ידי הרשות המקומית. עכשיו, כדי לדעת האם משלמים ארנונה על גינה צריך להכיר לפי מה העירייה מחשבת את המחיר. לכל רשות מקומית יש שיטות מדידה שונות, חלק מהערים מחשבות לפי שטח הרצפה ומצד שני, רשויות אחרות מחשבות לפי שטח ברוטו, כולל גינה, מרפסת וכל מקום בו אתם יכולים לצעוד. את הסכום משלמים באופן בו בוחרים, בין אם זה בתשלום אחד לכל השנה ואז תזכו להנחה כלשהי (אבל תצטרכו להשקיע סכום גדול יחסית בפעימה אחת) והדרך הנהוגה היא באמצעות תשלומים דו-חודשיים שהרשות שולחת מראש. אמצעי התשלום הוא בהתאם למה שנוח לכם, הוראת קבע, כרטיס אשראי, דואר.

השאלה לשמה התכנסנו – האם משלמים ארנונה על גינה?

כדי לדעת האם משלמים ארנונה על גינה בעיר בה אתם גרים אתם תצטרכו לברר מול העירייה עצמה. שימו לב, בדרך כלל לא משלמים ארנונה על שטח שאינו מקורה אך הדעות חלוקות. אם אתם גרים בבית של 70 מ"ר ויש לכם חצר בגודל של 70 מ"ר סביר להניח שלא תשלמו עליה ארנונה, אלא על המבנה עצמו. יש לבדוק מול העירייה בה אתם גרים האם משלמים ארנונה גם על שטח שאינו בנוי או מקורה – חצר, גינה, מרפסת. בכל אופן, בין אם אתם משלמים או לא זה לא מה שאמור לשנות את הבחירה שלכם. לגינה יש יתרונות משמעותיים על פני בית פרטי שלדעתנו שווים את ההשקעה שלכם.

האם משלמים ארנונה על גינה – הנחות

גם אם אתם משלמים ארנונה על גינה ייתכן ואתם זכאים להנחות משמעותיות בתשלומי הארנונה. כל רשות מקומית רשאית להעניק הנחות ואפילו פטורים מתשלומי ארנונה בהתאם לקבוצות הזכאות. שימו לב, כל עירייה יכולה להעניק פטורים והנחות על בסיס בחירה אישית, אך ישנן קבוצות זכאות אשר העירייה מחויבת על פי משרד הפנים להעניק להן הנחות ופטורים. מומלץ לבדוק האם אתם זכאים להנחה בתשלומי הארנונה. מה שכתוב באתר משרד הפנים הוא די כללי ומוטב לוודא זאת באופן אישי יותר. קבוצות הזכאות הן: אזרחים ותיקים, אנשים בעלי מוגבלות ונכות, מצב כלכלי ירוד, חיילים, משרתי שירות לאומי, מילואים, משפחות שכולות, פינוי בינוי, אסירי ציון ועוד.

הדירה עומדת ריקה?

אם אתם חוששים לפני פינוי בינוי או שהדירה שלכם עומדת ריקה מכל סיבה שהיא (חופשה לחודש לא נחשבת לרוב) אתם תהיו זכאים לקבל פטור מארנונה למשך של עד שישה חודשים. הפטור ניתן במקרים בהם הנכס איננו ראוי לשימוש, בין אם מדובר על בניין שעומד לפני פינוי בינוי, בין אם מדובר על מבנה שעדיין לא קיבל טופס 4 או כל טענה שהיא שמגיעה מצידו של בעל הדירה לכך שהדירה איננה ראויה למגורים. את הפניה יש לשלוח לרשות המקומית דרך הטופס הנמצא באתר העירייה. במקרה בו בקשתכם לא התקבלה ניתן יהיה לערער במכתב לרשות הקומית בתוך 90 יום מקבלת הודעת התשלום. מענה לתשובה מטעם העירייה חייב להגיע אליכם עד חודשיים ממועד קבלת המכתב (60 יום). 

האם משלמים ארנונה על גינה – רוב הרשויות המקומיות פוטרות את דירות הגן מתשלומי ארנונה על גינה שאינה מקורה

אנשים רבים לא יודעים על מה הם בדיוק משלמים ארנונה מידי שנה. האם משלמים ארנונה על גינה, מרפסת או גג? בשורות הבאות ננסה לשפוך אור על כל נושא תשלומי הארנונה. לרבות הסיבה המרכזית בגינה הרשויות המקומיות מחייבות את הדיירים בתשלום ארנונה, המשתנים המרכזיים שמשפיעים על גובה התשלום, שיטות חישוב שטח הנכס והיכרות עם תקנה לחוק הפרגולות משנת 2019. ראשית, חשוב לפתוח ולומר כי תשלומי הארנונה נועדו לאפשר לרשויות המקומיות להעניק לתושבים את כל השירותים הנדרשים לרווחתם. כלומר, הרשות המקומית דואגת לתשתיות האינסטלציה בעיר, לעמודי התאורה, לפינוי זבל ולעוד לא מעט שירותים שכל מטרתם היא לאפשר התנהלות חיים תקינה בכלל אזוריה. חלק גדול מהשירותים הללו לרווחת הציבור מתוקצבים מתשלומי הארנונה.

איך קובעים כמה ארנונה תשלמו? הכירו את המשתנים המרכזיים שמשפיעים על התשלום השנתי שלכם

שנית, חשוב לדעת שישנם משתפנים רבים שמשפיעים על גובה תשלום הארנונה שלכם. לא כל דיירי אותה עיר משלמים אותו סכום ארנונה מידי שנה. ישנם הבדלים מהותיים בין שכונות שונות ואף דירות שונות. סביר להניח שגם בבניין שלכם, ישנם דיירים שמשלמים ארנונה גבוהה או נמוכה מכם בעשרות אחוזים. אז איך זה עובד? ישנם שני משתנים מרכזיים שמשפיעים על עלויות הארנונה.

  • מיקום הדירה

המשתנה הראשון הוא מיקום הדירה. מיקום הדירה משפיע רבות על עלויות הארנונה שהדיירים באזור נדרשים לשלם. ככל שהאזור יוקרתי יותר, כך עלויות הארנונה יקרות יותר. מדוע? מהסיבה הפשוטה שככל שמיקום הנכס יוקרתי יותר, כך עלויות התחזוקה שלו גבוהות יותר. כיום ישנן שכונות שעלויות הארנונה בהן גבוהות בעשרות אחוזים בהשוואה לשכונות סמוכות שנחשבות קצת פחות יוקרתיות.

  • גודל הדירה

המשתנה השני שמשפיע רבות על תשלום הארנונה הוא כמובן גודל הדירה. ככל שהדירה גדולה יותר, כך בעליה ידרש לשלם ארנונה גבוהה יותר. הסיבה לכך היא חלוקה יחסית בהוצאות כל תחזוקת השכונה. ההוצאות מתחלקות באופן יחסי בין כלל דיירי השכונה, כך שאלה המחזיקים בנכסים הגדולים ביותר נוטלים את החלק הגדול ביותר בתשלום השכונתי. מה כלול במדידת שטח הדירה? נתון זה משתנה בין הרשויות השונות, אל ברוב המוחלט של המקרים ניתן לומר כי רק השטחים הבנויים מוגדרים כחלק משטח הדירה עליו משלמים ארנונה.

ומה עם חצר הגינה שלכם? רוב הרשויות המקומיות אינן כוללות את הגינה כחלק מהשטח הבנוי לעניין תשלומי הארנונה

אחת השאלות הגדולות ביותר של כלל המתגוררים בדירות גן או בבתים פרטיים היא האם הגינה נכללת בשטח הדירה לעניין חיוב תשלום ארנונה. אז התשובה היא שברוב המקרים, לא. רוב הרשויות המקומיות אינן כוללות את שטח חצר הדירה כחלק משטח הדירה לעניין חיוב תשלומי הארנונה. כלומר, דירה בת 100 מטרים בנויים ועוד כ 50 מטרים של גינה, תידרש לשלם ארנונה על 100 מטרים בלבד. חשוב להדגיש כי ישנן רשויות מקומיות שכן כוללות את שטח החצר כחלק משטח הדירה לעניין חיוב תשלומי ארנונה. ברוב המקרים, כל עוד החצר אינה מקורה, היא לא תחשב ובעליה לא ידרשו לשלם ארנונה עבורה.

הכירו את תיקון החוק הפוטר רבים מתשלום ארנונה למצללות

נקודה זו מובילה אותנו לתיקון חוק הפרגולות בשנת 2019. עד שנת 2019, כל שטח מוצלל בפרגולה נכלל כשטח הדירה לעניין חיוב תשלומי הארנונה. בחרתם לשלב פרגולה במרפסת, בגינה או בגג דירתכם? תידרשו לשלם ארנונה על כל מטר מקורה. אך בשנת 2019 חל שינוי משמעותי. בשנת 2019 הוחלט כי ניתן לבנות פרגולות בתנאים מסויימים, כך שהשטח המוצלל לא יכלל בשטח החייב בארנונה. לשם כך חייבים לעמוד במספר תנאים. ריכזנו עבורכם את התנאים שיאפשרו לכם ליהנות מפרגולה ללא צורך לשלם על כך תוספת ארנונה.

התנאים לבניית מצללה פטורה מארנונה הם:

  • הפרגולה אטומה ב 60% מגודלה לכל היותר

התנאי הראשון לפטור מארנונה הוא ש 40% מהשטח המוצלל יהיה חשוף לכיפת השמיים. חשוב להדגיש ש 40% חייב להיות מחולק באופן שווה. כלומר, גם אם בניתם פרגולה שחציה אטום לחלוטין וחציה חשוף לחלוטין, תידרשו לשלם על כך ארנונה. למרות שיש 50% משטחה חשוף לכיפת השמיים, עדיין תידרשו לשלם בגין חוסר הפיזור של החלל החשוף.

  • הפרגולה נשענת על עמודים או שני קירות לכל היותר

התנאי השני הוא שהפרגולה תישען על עמודים או שני קירות לכל היותר. הפרגולה שלכם נתמכת ביותר משני קירות? תידרשו לשלם על כך ארנונה. הסיבה – תמיכה של יותר משני קירות דומה לשטח מקורה וסגור שיספר כשטח בנוי של הדירה.

  • הפרגולה אינה משמשת לצרכים שלא ניתן היה להשלים ללא בנייתה

התנאי השלישי הוא השימוש בפרגולה. בשביל מה אתם בונים את הפרגולה שלכם? אם למטרות הצללה או הגנה מהגשמים בעונת החורף, תוכלו לקבל על כך פטור מלא מתשלום הארנונה. אך אם אתם בונים את הפרגולה למטרות חניה, מחסן או חדר שינה, תהיו חייבים לשלם על כך תוספת ארנונה.

  • הפרגולה כוללת גג עשוי פלסטיק שקוף בלבד

התנאי הרביעי קשור לגג הפרגולה. כפי שציינו מעלה, הפרגולה חייבת לכלול כ 40% חשוף לכיפת השמיים בחלוקה שווה. רוצים לאטום את הפרגולה שלכם? תוכלו לעשות זאת על ידי פלסטיק שקוף בלבד. כל אטימה אחרת שתניחו מעל הפרגולה תחייב אתכם לשלם על כך ארנונה נוספת. פלסטיק שקוף נחשב לפשוט למדי, כך שניתן להסירו בכל רגע נתון ואינו הופך את החלל תחת הפרגולה לחלל מקורה שנספר בשטח הבנוי.

הגינה שלכם מקורה בפרגולה שאינה חורגת מהתנאים הנ"ל? כנראה שלא תידרשו לשלם תוספת ארנונה!

אז האם משלמים ארנונה על גינה? כל עוד היא לא מקורה בפרגולה שחורגת מהתנאים שהובאו מעלה, כנראה שלא תידרשו לשלם עבורה תוספת ארנונה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

על מה דיברנו במאמר?

053-3524876
דילוג לתוכן