מענק ארנונה לעסקים

אז למה אתם מחכים? השאירו פרטים ונעזור לכם לחסוך כסף!

מענק ארנונה לעסקיםמענק ארנונה לעסקים מיועד עבור עסקים שנפגעו כלכלית בעקבות משבר הקורונה. מענק זה למעשה מעניק לעסקים אלה הנחה בתשלום הארנונה עבור חודשים מסוימים. על מענק ארנונה לעסקים נרחיב במאמר הבא. 

 

מהו מענק ארנונה לעסקים?

עסקים רבים נפגעו קשות ממשבר הקורונה. כתוצאה מכך נבנתה תוכנית כלכלית לסיוע לעסקים אלה. כחלק מהתוכנית, בעלי עסקים יוכלו להגיש בקשה לקבלת מענק ארנונה לעסקים ופטור מלא על חודשים מסוימים. על מנת לקבל מענק ארנונה לעסקים יש להגיש בקשה באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. יש לקחת בחשבון כי קיימים תנאים מסוימים לזכאות למענק ארנונה לעסקים. 

 

מי זכאי למענק ארנונה לעסקים?

על מנת לקבל מענק ארנונה לעסקים יש לעמוד בשני תנאים. התנאי הראשון הוא זכאות למענק הוצאות קבועות. מענק הוצאות קבועות הוא מענק שניתן מרשות המיסים ונועד להשתתף בחלק מההוצאות הקבועות שלא נחסכו. בין ההוצאות האלה יהיו הוצאות שכירות, חשמל, מים וכדומה. המענק נועד לסייע לעסקים הקטנים להמשיך לשרוד לאחר משבר הקורונה. 

תנאי נוסף הוא פגיעה בהכנסות. הפגיעה בהכנסות נקבעת לפי הפרמטרים הבאים-

  • עסקים שמחזור ההכנסות שלהם הוא עד 200 מיליון שקלים והוכיחו פגיעה של 60% בהכנסות. 
  • עסקים שמחזור ההכנסות שלהם הוא בין 200 מיליון ל-400 מיליון שקלים והוכיחו פגיעה של 80% בהכנסות. 
  • עסקים שמחזור ההכנסות שלהם ירד ב-25% בתקופת נובמבר דצמבר 2020. 

במידה שהעסק עומד בתנאי הזכאות למענק ארנונה לעסקים, ניתן להגיש בקשה. הבקשה תועבר לידי הרשות המקומית שתזכה את העסק בפועל. יש לשים לב כי ההנחה ניתנת רק עבור נכסים המוחזקים על ידי העסק ומשולמת להם ארנונה שלא למגורים. 

 

כיצד מקבלים מענק ארנונה לעסקיםכיצד מקבלים מענק ארנונה לעסקים?

על מנת לקבל מענק ארנונה , יש להיכנס לאתר רשות המיסים ולקבל אישור על זכאות ל"מענק הוצאות קבועות". למענק זה יש שני מסלולים- 

  • מסלול מידי- נותן מענה לעסקים שהפעילות העסקית שלהם הוגבלה עם התפשטות הקורונה בחודשים מרץ- אפריל 2020. 
  • מסלול מאוחר- נותן מענה לעסקים שמדווחים על בסיס מזומן. עיקר התקבולים למסלול זה מתקבל תוך יותר מ-30 ימים מביצוע העסקה. ההשפעה הכלכלית עבור חודשים מרץ- אפריל 2020 באה לידי ביטוי בחודשים מאי- יוני 2020. 

על מנת לקבל מענק ארנונה יש להגיש בקשה באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. על מנת להגיש את הבקשה יש לקבל אישור על הזכאות מרשות המיסים. לאחר קבלת האישור הגישו את הבקשה בצירוף האישור על הזכאות למענק. הבקשות של עסקים שזכאים להנחה בהתאם לתקנות יועברו לרשויות המקומיות. הרשויות המקומיות יעניקו הנחה באופן אוטומטי לבעלי העסקים. 

שימו לב כי המועד האחרון להגשת בקשות למענק ארנונה לעסקים הוא 31.12.2022. 

 

מה תקופת הזכאות עבור מענק ארנונה לעסקים?

מענק ארנונה יינתן חודשיים קדימה על בסיס זכאות העסק בהתאם לתנאים שציינו קודם. ההנחה הראשונה תהיה לתקופה של 3 חודשים על בסיס חודשים מאי- יוני. עבור תקופת הזכאות השנייה, הזכאות תהיה לתקופה של חודשיים. 

  • לחודשים יוני- אוגוסט 2020, ההנחה עבור תשלום הארנונה תקבע לפי זכאות למענק ושיעור ירידה במחזור חודשים מאי- יוני 2020. 
  • לחודשים ספטמבר- אוקטובר 2020, ההנחה עבור תשלום הארנונה תיקבע לפי זכאות למענק ושיעור ירידה במחזור חודשים יולי- אוגוסט 2020. 
  • לחודשים נובמבר-דצמבר 2020, ההנחה עבור תשלום הארנונה תיקבע לפי זכאות למענק ושיעור ירידה במחזור בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2020.
  • לחודשים ינואר-פברואר 2021, ההנחה עבור תשלום הארנונה תיקבע לפי זכאות למענק ושיעור ירידה במחזור בחודשים נובמבר-דצמבר 2020.
  • לחודשים מרץ-אפריל 2021, ההנחה עבור תשלום הארנונה תיקבע לפי זכאות למענק ושיעור ירידה במחזור בחודשים ינואר-פברואר 2021-2020.
  • לחודשים מאי-יוני 2021, ההנחה עבור תשלום הארנונה תיקבע לפי זכאות למענק ושיעור ירידה במחזור בחודשים מרץ-אפריל 2021.

 

חישוב הארנונה

הארנונה מחושבת לפי תעריף למ"ר כפול שטח הנכס. יש 4 שיטות מרכזיות לחישוב שטח הנכס- 

  • שיטת הברוטו ברוטו- על פי שיטה זו, מודדים את שטח הנכס לפי שטח הברוטו שלו. שטח הברוטו כולל את השטח מתחת לקירות הפנימיים, לקירות החיצוניים, החלק היחסי בשטחים הציבוריים כמו חדר מדרגות, מחסנים, חניות וכדומה. 
  • שיטת הברוטו- על פי שיטה זו מודדים את שטח הנכס לפי שטח הברוטו שלו כולל השטח מתחת לקירות הפנימיים והחיצוניים. רשויות מסוימות בוחרות להוסיף גם את השטח שך החלק היחסי בשטחים הציבוריים. 
  • שיטת הנטו נטו- על פי שיטה זו, מודדים את שטח הנכס לפי השטח הפנימי של הרצפה בלבד. בשיטה זו לא מודדים את השטח מתחת לקירות, לא מרפסות ולא שטחים משותפים. 
  • שיטת הנטו- על פי שיטה זו, מודדים את שטח הנכס נטו. בשיטה זו כוללים את השטח של הקירות הפנימיים ואם יש קירות משותפים כל דירה נושאת בעלות חצי מהשטח. המדידה מתבצעת ללא מרפסות או שטחים משותפים. 

 

מהו פטור מארנונה?

רבים זכאים לפטור מארנונה ואינם מודעים לכך. אף רשות לא תפנה אליכם אם אתם זכאים, זה התפקיד שלכם למצוא את הזכאות שלכם, בין אם מדובר על פטור ובין אם מדובר על הנחה ולהגיש טופס בקשה לרשות המקומית. 

אם הנכס שלכם עומד ריק מכל סיבה שהיא, ניתן לקבל פטור מארנונה לתקופה של חצי שנה מקסימום. הפטור ניתן במקרים בהם הנכס אינו ראוי לשימוש. על מנת לקבל פטור בגין נכס ריק , יש צורך שהנכס יהיה נקי מכל אדם וחפץ. כמו כן יש צורך להוכיח שלא ניתן להשתמש בנכס וגם שלא משתמשים בו בפועל. 

כמו כן, יש רשימת זכאים לפטור מארנונה. הרשימה היא לפי החובות מצד משרד הפנים וכל עירייה יכולה לבחור זכאים נוספים מטעמה. הפטורים מארנונה מתחלקים בהתאם לקריטריונים מסוימים- אזרחים ותיקים, אנשים בעלי מוגבלות ונכות, מצב כלכלי ירוד, חיילים, משרתי שירות לאומי, מילואים, משפחות שכולות, פינוי בינוי, אסירי ציון ועוד. כמו כן, ברשויות רבות יש זכאות לפטור מארנונה עבור מוסדות ללא מטרות רווח.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

על מה דיברנו במאמר?

053-3524876
דילוג לתוכן